noworoczne postanowienia

Chcesz zmienić swoje życie? Zrób plan

Koniec roku sprzyja podsumowaniom i tworzeniu listy noworocznych postanowień. Świąteczna atmosfera radości dodaje energii, a niedokończone sprawy z minionego roku motywują bardziej niż zazwyczaj. Co zrobić, aby ten entuzjazm nie opadł, a lista życzeń rzeczywiście się spełniła? Wystarczy pamiętać o kilku zasadach już na etapie jej tworzenia.

Plany zamiast marzeń

Przede wszystkim podejdź do swoich postanowień, jak to projektu, który będziesz realizować cały rok. Myślenie o zmianach nie przybliży Cię do ich realizacji, a nawet może dodatkowo zniechęcać. Dzieje się tak, ponieważ wizualizując osiągnięcie sukcesu, Twój umysł odczuwa taką samą przyjemność, jaką czułby w świecie realnym.

Kiedy wyobrażasz sobie siebie, zdobywającego awans czy spędzającego wakacje na piaszczystej plaży, Twoje ciało odczuwa to już jako spełnienie – nagrodę. Tymczasem droga po tę nagrodę jest długa i często mozolna. To na niej musisz się skoncentrować, jeśli chcesz zakończyć rok ze zrealizowanymi postanowieniami.

Postanowienia w wersji SMART

Zanim jednak zaczniesz planować, poświęć chwilę czasu na samą listę postanowień. To, co na niej zamieścisz, ma ogromne znaczenie i od tego w znacznym stopniu zależy, czy uda Ci się wytrwać ze zmianami. Proponuję Tobie metodę SMART, która podpowiada, że postanowienia powinny być:

S – specific – konkretne

M – measurable – mierzalne

A – achievable – osiągalne

R – realistic – realne

T – time-bound – określone w czasie

Przyjrzyjmy się tym przymiotnikom po kolei.

Konkretne

Które postanowienie jest łatwiejsze do osiągnięcia: „Zacznę trenować do maratonu” czy może „Będę biegać trzy razy w tygodniu po pół godziny”? Jeśli wybrałeś drugie – brawo, rozumiesz zasadę konkretnych postanowień. Nie chodzi o to, aby sobie coś zaplanować, chodzi o plan. A plan potrzebuje dokładnych działań. Jeśli chcesz schudnąć, wypunktuj swoje działania w drodze do tego celu. Chcesz popracować nad sobą? Zamieść na liście zapisanie się na warsztaty lub terapię. Planujesz poszerzenie swoich umiejętności? Znajdź kursy i szkolenia, które to Tobie umożliwią i zaplanuj je. Kup książki i umów się ze sobą, że będziesz je czytać w każdy poniedziałek i środę.

Mierzalne

Mało konkretne postanowienia nie będą motywować Cię do działania. Podobnie, jak zmiany, których nie jesteś w stanie zmierzyć. Mówiąc sobie, że w ciągu trzech miesięcy, zgubisz 10 kilogramów, masz cel, który możesz sprawdzić oraz podjąć kroki w chwili, gdy zauważysz, że może się nie udać. Masz podstawę do weryfikacji swoich celów. W trudniejszych momentach, kiedy stracisz motywację, taka weryfikacja może ponownie dodać Tobie energii do działania.

Osiągalne

Umówmy się – jeśli nigdy nie uprawiałeś żadnych sportów albo korzystałeś z siłowni tylko dorywczo, postanowienie o tym, że będziesz ćwiczyć codziennie ma niewielkie szanse na powodzenie. To duża zmiana dla Twojego organizmu i ogromny wysiłek fizyczny i psychiczny. Dlatego rozsądnie podejdź do swoich planów. Chcesz się więcej ruszać? Postanów, że w styczniu będziesz chodzić dwa razy na siłownię, w lutym – trzy razy, a w maju dodasz do tego godzinę na basenie. Zbyt wygórowane życzenia to jeden z najczęstszych powodów niepowodzenia – podobnie, jak zbyt długa lista. Dlatego wybierz maksymalnie trzy postanowienia i się ich ściśle trzymaj.

Realne

Zastanów się, jakie korzyści Twoje postanowienia wniosą do Twojego życia. Które z nich są dla Ciebie priorytetem i dlaczego. Lista korzyści pozwoli utrzymać motywację, ale także zweryfikuje Twoje potrzeby i oczekiwania. Być może zrzucenie kilku dodatkowych kilogramów nie jest dla Ciebie w tym momencie tak ważne, jak zadbanie o swój związek. Może się okazać, że awans w pracy to nie tylko okazja do zwiększenia zarobków, ale także do zdobycia nowych umiejętności? Przeanalizuj swoje cele i wybierz te najważniejsze.

Określone w czasie

To bardzo ważny aspekt każdego planu – daty i terminy. Pamiętaj, że podchodzisz do postanowień, jak do projektu. Jeśli Twoim celem jest poprawienie jakości Twojego związku i postanowisz zapisać się na terapię albo szkolenie NLP, określ, kiedy to nastąpi. Przygotuj harmonogram spotkań, rozpisz, co chcesz dzięki nim osiągnąć. Jeżeli chcesz zdobyć awans, zaplanuj swój rozwój zawodowy w czasie – przeznacz go na naukę, zdobycie certyfikatu, odbycie szkolenia, rozmowę z szefem. Stosuj konkretne daty, jeśli możesz. Rozpisz etapy realizacji i to, co w danym etapie osiągniesz. Zanotuj je w swoim kalendarzu lub telefonie, ustawiaj przypomnienia, jeśli musisz. Podejdź do zmian, jak to zadania, z którego będziesz się rozliczać.

Ale też – nie bądź dla siebie zbyt surowy. Przyjmij wobec postawę mądrego rodzica, który nie pozwala na lenistwo, ale motywuje, pomaga, wspiera.

Pozwól sobie także na pewną elastyczność. Jeśli osiągnięcie celu będzie wymagało modyfikacji planu, zrób to. Droga do realizacji postanowień może zweryfikować wiele Twoich przekonań i założeń. Nie bój się tego. To po prostu życie.

I pamiętaj:

„ZRÓB DZISIAJ TO, CZEGO INNYM SIĘ NIE CHCE. JUTRO BĘDZIESZ MIEĆ TO, CZEGO INNI PRAGNĄ.”

 

Trzymam za Ciebie kciuki!